Pomen in vlogo službe družbenega knjigovodstva v družbeni skupnosti je mogoče vrednotiti tudi z odnosom in razumevanjem te skupnosti do problemov in potreb, ki jih ima služba pri izvajanju svojih osnovnih nalog.
Program modernizacije tehnologije dela ter s tem v zvezi precejšnje povečanja produktivnosti dela pri operativnih opravilih službe ne bi bilo mogoče realizirati brez prehoda na računalniško obdelavo podatkov in uvajanja drugih sodobnih strojev. Nakup moderne tehnike je vezan na devizna sredstva le-teh pa služba nima. Kako torej pride Služba do deviznih sredstev?
Služba družbenega knjigovodstva kot neodvisna skupna služba organizacij združenega dela, SIS in DPS, odgovorna za svoje delo neposredno skupščini SFRJ, poprosi Skupščino za pridobitev pravic do nakupa deviz, potrebnih za nakup ustrezne računalniške tehnike. Pridobivanje pravic do nakupa deviz za zvezne organe ureja 72. člen Zakona o deviznem poslovanju in kreditnih odnosih s tujino (UL.l. SFRJ št. 15/77). Skupščina SFRJ določi s svojim aktom obseg deviz in pravic do nakupa deviz na deviznem trgu za potrebe federacije. Obseg deviz in pravic do nakupa deviz za potrebe zveznih organov, določenih v aktu Skupščine SFRJ, razporedi Zvezni izvršni svet med posamezne zvezne organe. Zvezni sekretar za finance pa je pooblaščen, da v skladu s potrebami upravičencev in smernicami Zveznega izvršnega sveta, določi za vsako trimesečje dinamiko uporabe odobrenih deviznih sredstev.
Na ta način je služba pridobila potrebna devizna sredstva in realizirala prvo fazo modernizacije svojega poslovanja.
Razporeditev deviznih sredstev znotraj Službe ureja Svet Službe družbenega knjigovodstva. Gradivo za delo sveta in strokovna napotila pridobiva Svet Službe od SDKJ in komisije Sveta SDK za področje AOP. Da bi bilo delo komisije Sveta čim bolj objektivno, si je izdelala kriterije za razporeditev deviznih sredstev v SDK, ki so zasnovani predvsem na sledečih načelih:
- razporeditev mora zagotoviti nemoteno delo avtomatske obdelave podatkov in drugih poslov Službe
- razporeditev je treba opraviti po realnih potrebah in objektivnih možnostih
- kriteriji za razporeditev morajo biti enotni
- ne izključuje se možnost dogovarjanja in prenosa pravic do uporabe deviz med službami v republikah in pokrajinah.
Parametri razporeditve so sledeči:
a) Parametri, ki izkazujejo obseg dela v plačilnem prometu
- a1 - procentualen delež republike in pokrajine v številu nalogov plačilnega prometa na nivoju SFRJ
- a2 - procentualni delež republike in pokrajine v skupnem številu organizacijskih enot SDK na nivoju SFRJ.
- b1 - procentualen delež republike in pokrajine pri skupnem številu občin v SFRJ
- b2 - procentualen delež republike in pokrajine v skupnem številu uporabnikov družbenih sredstev v SFRJ
- b3 - procentualen delež republike in pokrajine v skupnem številu UDS v gospodarstvu v SFRJ
Formula razporeditve je:
Po elementarnih podatkih sektorja za plačilni promet SDKJ za leto 1981, se potrebna devizna sredstva razdeli med republike in pokrajine takole:
SDK je za potrebe modernizacije za letos dobila 9.101.732 USA dolarjev. Po prej navedenih kriterijih pripada SDK V SR Sloveniji 1.380.732,70 USA dolarjev. Ker pa so bile objektivne potrebe v drugih republikah nesorazmerno večje, je po končnem predlogu komisije pripadlo Sloveniji 500.000 USA dolarjev. Prerazporejena sredstva bodo ostale SDK v drugih republikah vrnile, ko se bo v naši republiki pojavila potreba po nujnih zamenjavah ali dopolnitvah elektronskih računalniških sistemov.
Avgust 1982
Ni komentarjev:
Objavite komentar