torek, 12. junij 2001

Brži rad s manje reklamacija




 

MOGUĆNOSTI ZA UNAPREĐENJE KLASIRANJA NALOGA PLATNOG PROMETA [1]


Koji su glavni nedostaci takozvanog AROPS načina klasiranja, a u čemu su prednosti sistema TEZAURUS



SDK je dužna da korisnike društvenih sredstava informiše o dnevnim promenama na njihovim računima i omogućava im uvid u stanje sredstava na ovim računima.

Danas SDK obavlja to informisanje na dva načina: o dnevnom stanju informiše korisnike izvodima, a o dnevnim promenama listom konsignacije i priloženim dokumentima.

Faza platnog prometa, koja u tom procesu iziskuje najviše vremena, je ručno klasiranje dokumenata jer današnji instrumenti plaćanja onemogućavaju mašinsko klasiranje dokumenata.

U razvoju računarske obrade platnog prometa, u periodu od poslednje tri godine, veliki broj ručnih obrada prenet je na računare, i time unapređena i obezbeđena tačnija obrada nekih delova platnog prometa. Međutim, ručno klasiranje dokumenata se zbog funkcija Službe i zbog raznovrsnosti dokumenata (kako po obliku tako i po načinu upisanih stavki) nije moglo izbeći. U vreme razvoja automatizacije bilo je više idejnih pokušaja da se ručno klasiranje ukine jer nema izgleda za automatizaciju ove funkcije u datom trenutku. Posle više analiza utvrđeno je da je za sada ručno klasiranje za večinu dokumenata neophodno, a na drugoj strani postoje mogućnosti i određena rešenja da se deo obrade klasiranja preda računaru.

Pristup problemu klasiranja zahtevao je promenu u organizaciji klasiranja u sledećim pravcima: u kvalitetu, brzini i standardizaciji. Analizom stanja utvrđeno je da se zbog spore obrade u klasiranju produžava prema obrtu sredstava, da se zbog lošeg kvaliteta izlaznog materiala povećava broj radnika na reklamacijama i da zbog netačno definisanog posla u Službi postoji toliko načina klasiranja koliko ima filijala. Cilj traženja novih načina klasiranja je u tome da se ova funkcija u SDK učini jednostavnijom i jedinstvenom ali sa mogućnošću više varijanti (centralizovano, decentralizovano itd.), tako da je rešenje prihvatljivo kako za najveće tako i za najmanje filijale.

Drugo čega se treba pridržavati je da se računar uključi u klasiranje i kontrolu, tako da klasiranje diktira način obrade računara, a ne obrnuto kao do sada. Rezultat klasiranja treba da se podudara sa rezultatom računske obrade (redosled sortiranih dokumenata isti je redosledu štampanja konsignacija).

Klasiranje mora da bude fleksibilno i što više nezavisno od računara i drugih službi. Time se omogućava veća propusna moć obrade klasiranja, dakle, veća brzina.

Potrebno je uvođenje individualne odgovornosti i mogućnosti ispravljanja grešaka koje se javljaju pri klasiranju i pri unošenju podataka u sistem (bušenje). Dakle, potrebno je da se uvede unakrsna kontrola dokumenata i da se eliminiše većina potencijalnih reklamacija.


KRITIČKI OSVRT NA AROPS NAČIN KLASIRANJA



Princip starog načina klasiranja bazira na hijerarhiji razvrstanja dokumenata (razgranata struktura). Kod ovakvog metoda (slika 1) svi dokumenti dolaze do ulazne tačke u proces klasiranja i razvrstavaju se grubo na oko 10 mesta (po klasama osnovnih računa, po sedištima, po poslovnicama). Svaka od ovih grana se dalje razvrstava opet grubo na oko 10 raznih grana. Postupak se nastavlja do konačnog razvrstavanja dokumenata u pregratke određenih korisnika. Postoji i razvrstan broj nivoa ovako razgranate strukture, što zavisi od konačnog broja mesta na koje treba razvrstati dokumente.

Broj nivoa za određenu vrstu korisnika jednak je broju premeštanja svakog dokumenta iz date vrste korisnika, koja su potrebna da dokumenat dođe do konačnog razvrstavanja. Na kraju su dokumenti sortirani u silaznom, odnosno uzlaznom redosledu s obzirom na ulazno razvrstavanje dokumenata i s obzirom na paran, odnosno neparan broj nivoa (premeštanja) potrebnih do konačnog razvrstavanja.

Za konačni redosled dokumenata koji mora da se poklapa sa redosledom odštampanih konsignacija, potrebno je da su dokumenti pre početka klasiranja pripremljeni u istom redosledu kao što je to određeno u računaru. U AROPS verziji moguća su dva načina sorta: (i) dokumenti su u okviru korisnikovog računa sortirani po rednom broju vrećice (papirne trake), (ii) po rednom broju određene vrećice koja je bez greške, (iii) za određene klase dokumenata za koje je potreban neparan broj premeštaja (nivoa u razgranatoj strukturi) potrebno je još jedno dodatno premeštanje, da se iz silaznog redosleda dobije ulazni redosled. Ovako sortirani material sada se može kontrolisati izlaznom listom konsignacija koje se štampanju na kraju obrade platnog prometa na računaru.

Za veću propusnu moć procesa klasiranja mogu da se uspostave dve ili više hijerarhija sortiranja (više razgranatih struktura). Međutim, u tom slučaju nastaje problem pri spajanju sortiranih dokumenata svih hijerarhija zbog konačnog redosleda dokumenata.

Problemi koji nastaju prilikom hijerarhijskog načina klasiranja izražavaju se u sledećim oblicima:

1. Prostorija

Za razvrstavanje dokumenata potrebna je srazmerno velika i jedinstvena prostorija, pošto se samo u ovakvoj prostoriji mogu nesmetano odvijati više ili manje sve operacije. Na sredini prostorije potreban je veliki sto gde se grubo razvrstavaju dokumenti. Uz zidove se nalaze pregradci u koje se ulažu konačno klasirani dokumenti. Za nesmetano kretanje radnika potreban je dovoljan prostor između stola i pregradaka.

2. Greške

U svim fazama klasičnog načina klasiranja nalozi se više puta pokreću u klasiranju, pa je moguć izvor nepreglednog broja grešaka. Pošto stalna kontrola nije moguća, gube sa pogrešno klasirani nalozi. Potreba za ovako izgubljenim nalozima pokazaju se prilikom konačnog usklađivanja sortiranih dokumenata sa odštampanim konsignacijama.

3. Ispravljanje nađenih grešaka

Pored toga što izvor za pogrešno usmeravanje (sravnjivanje) naloga ima veliki broj (svaki nivo u hijerarhijskoj strukturi je potencijalni izvor grešaka), u ovom načinu klasiranja mnogo je otežano ispravljanje pronađenih grešaka. Od trenutka kada se dokument uputi u pogrešan pravac (pogrešna grana hijerarhijske strukture) pa do trenutka kada ovaj dokument treba pronaći (vreme kontrole dokumenata konsignacijama) protekne obično mnogo vremena, pa je zato teže razmišljati o tome gde je dokument zalutao. Dokument tako treba tražiti u celokupnoj masi naloga dnevnog platnog prometa filijale, a što je kod večih filijala praktično nemoguće. Ukoliko se redosled štampanih konsignacija ne poklapa sa redosledom klasiranih naloga, više se ne može govoriti o traženju i spravljanju grešaka klasiranih naloga.

4. Grupna odgovornost za rezultate rada

U hijerarhijskom načinu klasiranja svaki nalog proputuje više nivoa sortiranja (od najgrubljeg sorta u klase računa do poslednjeg, finog sorta u pregratke korisnika). Jasno je da čitav put klasiranja određenog dokumenta ne može da prati jedan radnik, zato i svaki nalog putuje kroz mnogo ruku. U vreme procesa klasiranja naloga, položaj naloga je nedefinisan. Tačno su određene samo tačka ulaza naloga u proces klasiranja i tačka izlaza naloga u odgovarajući pregradak (ako je ovaj pravilan). U ovakvom procesu niko lično ne može biti odgovoran za rezultat određene grupe klasiranja dokumenata, pošto nije njegova krivica što određeni nalog uopšte nije dospeo do njegovog nivoa, jer je greškom već zalutao na pogrešan put.

5. Brzina klasiranja malo zavisi od broja ljudi

Brojem klasera ne može se istovremeno povećati brzina klasiranja pošto je u hijerarhijskoj strukturi usko grlo ulazna tačka dokumenata u proces klasiranja. Kroz ovu tačku moraju da pođu sva dokumenta. Na ovom mestu može da radi samo jedan radnik, jer bi se uporednim radom na tom radnom mestu poremetila sortna struktura ulaznih, a tako i izlaznih naloga.

Mogućno je uporedo uspostaviti čitavu hijerarhiju klasiranja što, međutim, izaziva zahteve za novim, još jedanput večim prostorom, što jako otežava usklađivanje rezultata obe hijerarhije klasiranja.


6. Neravnomerno opterećenje


U sistemu hijerarhijskog dokumenata obično je jedan radnik odgovoran u procesu za klasiranje unapred određenih klasa naloga. Od broja naloga u određenoj klasi zavisi koliko tačaka klasiranja dokumenata obrađuje jedan radnik. Međutim, nalozi pritiču više ili manje ravnomerno samo do ulazne tačke klasiranja, odnosno u sledećem nivou do onih grana koje imaju procentualno najviše naloga. Što je niži nivo klasiranja (finije sortiranje), u toliko se više vremenski menja priliv naloga. Adekvatno ovome, radnici u različitim vremenskim periodima različito su zaposleni. Vreme, koje je obavezna posledica neravnomernog priliva materiala, ne može se nadoknaditi preteranim opterećenjem radnika u vreme velikog priliva materijala.


7. Loše definisan rad


Radnik nema celoviti pregled nad procesom rada, već uvek učestvuju samo u malom deliću celokupnog procesa, što se može skoro poistovetiti sa ubitačnom tekućom trakom u industriji. Pored toga što rad u toj strukturi nije tako dobro definisan kao što je, na primer, na tekućoj traci, radnik takođe ne vidi rezultate svog rada, pa zato lično nije zainteresovan za postizanje što boljeg rezultata svog rada.


8. Naporan i jednoličan posao


U hijerarhijskom sortiranju naloga postoji više nivoa razvrstavanja, što obavezno ima za posledicu prenošenje naloga. U konačnom, finom razvrstavanju svakog naloga posebno po pregradcima korisnika, ovo ulaganje naloga je i fizički naporno, jer treba izdržati vreme celokupne radne smene. Ako je pri tome posao stalno isti, jasno je da klaser radi u teškim uslovima rada.


9. Zavisnost klasiranja od računara


Redosled konačnih konsignacija, koje sa dokumentima idu korisnicima, utvrđen je u AROPS aplikaciji sortnim pojmom u programu koji štampa konsignacije. U AROPS verziji postoje dve mogućnosti: soritiranje naloga jednog korisnika po broju ulazne papirne trake (vrećice) ili, pak, po rednom broju čistoti papirne trake (papirna traka – vrećica – koju sistemska kontrola unapred očisti, dobije redni broj 1, a druga očišćena vrećica redni broj 2 itd.).

Pre početka sortiranja u obe verzije treba pripremiti redosled vrećica po kojem se štampaju konačne konsignacije. Tako celokupni sistem klasiranja zavisi od toka obrade na sistemu umesto da proces klasiranja utiče na rezultat računarski ispisanih konsignacija.


10. Faza kontrole klasiranih naloga na kraju procesa


Do trenutka štampanja konsignacija nema mogućnosti za kontrolu pravilnosti klasiranja naloga po pregradcima. To je prilično kasno što ima za posledicu nesavesnu kontrolu ili, pak, osetno produžavanje kraja obrade platnog prometa. U fazi kontrole obično se nađe i priličan broj grešaka koje nisu posledice pogrešno klasiranih dokumenata, već su posledica loše sistemske kontrole ili pogrešnog bušenja (pogrešno usmeravanje istih partija sa različitih računa 701-602-620 itd.). Greške ove vrste više se ne mogu ispraviti pošto je u vreme kontrole sortiranih dokumenata računarska obrada platnog prometa već završena (obrađeni izvodi, ažurirane datoteke o finansijskom stanju korisnika itd.).


11. Poslata zbirna aviza


S obzirom na štampane konsignacije kod lošeg klasiranja materijala organizaciono je izuzetno teško izvršiti razbijanje naloga na pakete koji idu u druga obračunska sedišta na manje paketa (do 500 naloga na jedan zbirni avizo).

Posledice problema nabrojanih od 1 do 11 su sledeće:

  • priličan broj procesa loše dokumentovanih naloga na privremenom računu;
  • veliki broj reklamacija koje su posledica pogrešno uloženih, usmerenih i izgubljenih naloga (pošto nema unakrsne kontrole dobiju se pogrešna usmeravanja istih partija na raznim računima 701-603-620 itd.), kao i neknjiženih naloga;
  • obrtanje sredstava je dugotrajno pošto se klasiranje razvuče na više od dve smene; zbirna aviza se kod većih filijala ne mohu dostaviti istog dana;
  • deo materijala ostaje neobrađen za naredni dan kada klaseri još nemaju tekući priliv dokumenata do prvih čistih traka;
  • obično loše uređen materijal, s obzirom na konsignacije, predstavlja posebno osetljiv problem kod korisnika sa velikim brojem naloga dnevno (banke itd.).




PREIMUĆSTVA TEZAURUS NAČINA KLASIRANJA



Godine 1975. počeli smo u SDK Filijala Ljubljana intenzivnije da rešavamo probleme klasiranja naloga, pošto se sa hijerarhijskim načinom klasiranja kod filijala sa velikim brojem dokumenata zbog navedenih nadostataka pokazalo da porastom broja naloga automatizacija platnog prometa vodi slabijem umesto boljim rezultatima. Problemi su se gomilali, a osnovni nedostaci se nisu mogli otkloniti manjim ispravkama starog načina klasiranja. Rešenje za klasiranje traženo je u boljem kvalitetu i povećanoj propusnoj moći grupe za klasiranje.

Osnovna ideja novog pristupa bila je, da sortiranjem manjeg broja dokumenata, dobijemo manje problema, pošto za vreme sortiranja raste mogućnost nastajanja grešaka srazmerno sa kvadratom broja dokumenata i kvadratom broja konačnih tačaka klasiranja (broj korisnika). Prema tome, ako se sortiranje čitave mase dokumenata razbije na sortiranje više pojedinačnih delova, mogućnost nastajanja grešaka se odgovarajuće smanjuje. Tako je sortirano više delova ukupnog prometa sa mogućnošću nastajanja grešaka koje je toliko puta manja koliko ima delova sortiranog materijala u celini.

Kod faze mešanja (spajanja) svih sortiranih delova u konačno sortiranu masu svih dokumenata (merge faza) nalazi se značajna karakteristika platnog prometa u SDK koja olakšava konačno mešanje dokumenata; ovo je činjenica da je u SDK broj korisnika, koji nose najveći deo dokumenata dnevnog platnog prometa, prilično mali.

Prema tome, u fazi mešanja (merge faza) ne prenosi se individualno svaki dokumenat posebno, već manji broj paketa (za jednog korisnika), što može ovu fazu bitno da pojednostavi.

Prema tome, prvi zaključak je razbijanje sorta celokupne mase dokumenata na sortiranje dokumenata po delovima i mešanje (merge) delova u konačno sortirani materijal.

Prednost ovakvog rešenja je u smanjenju potencijalnih grešaka na jednoj strani i istovremeno zapošljavanje više radnika na drugoj strani (jedan deo – jedan radnik); dakle, povećanje propusne moći grupe za klasiranje.

Rešenje smo tražili i u kvalitetu izlaznog materijala, dakle, u kontroli rada. Ova kontrola treba da bude tekuća i vremenski ne sme biti pomerena na kraj procesa rada. Unakrsnom kontrolom (unakrsna s obzirom na sistemsku kontrolu) omogućili bi vršenje ispravki u sistemu pogrešno knjižnog dokumenta (pogrešno usmeravanje sa računa 601 na 603, iz sedišta 1 na sedište 2 itd.). S obzirom da smo sortiranje razbili na više delova, mogućnost da se nađe pogrešno klasirani dokument kod uzastopne kontrole je mnogo veća, čak i zagarantovana. Međutim, za ovu fazu rada treba da razpolažemo sa programskima rešenjama koji imajo mogućnost pristupa do podataka u takvom obliku kao što to traži radnik na klasiranju.

Tako je problem sortiranja idejno rešen. Sortiraju se mali delovi i uz put se kontroliše rezultat rada. Time se olakšava traženje pogrešno klasiranih naloga i omogućava vršenje ispravki pogrešno upisanih dokumenata u sistemu pre završetka obrade.

Međutim, ostaje problem mešanja svih sortiranih delova u konačno sortirani promet (merge faza). Za ovu fazu treba uzeti u obzir okolnost koja olakšava vršenje sortiranja u SDK, i to da samo 3-5 % korisnika ima 70 % svih naloga dnevnog platnog prometa. Prema tome, pre faze mešanja treba pripremiti dokumente, koje se odnose na jednog korisnika, u vidu paketa (koverta, paketa i sl.). Ovakvim načinom, u fazi mešanja, učestvuje bitno manji broj jedinica od ukupnog broja svih dokumenata. Pošto su dokumenti u ovim jedinicama već prekontrolisani (i ispravljeni ako je to bilo potrebno), posle izvršene faze mešanja preostaje još samo kontrola postojanja svih jedinica (paketa) ili tzv. faza kontrole - rekapitulacija.

Mešanje rezultata delimičnih sortova je na taj način pojednostavljeno pripremom paketa dokumenata koji pripadaju jednom korisniku već u fazi delimičnog sorta. Kontrola mešanja omogučena je rekapitulacijama paketa koje ispisuje računar. Posao u konačnoj fazi mešanja na taj način je lakši zato što su svi paketi istog oblika, a oznake korisnika jasno ispisane na vidljivom mestu pomoću računara.

Ovako modulirani pristup omogućava centralizovanu i decentralizovanu organizaciju klasiranja. Odgovornost za pravilno sortiran materijal ostaje na mestu delimičnog sorta. Samo poslednja faza mešanja nalazi se u odgovornosti centralnog ulaganja. Brojem radnika srazmerno se povećava propusna moć (brzina klasiranja). Prema tome, filijala sa velikim brojem naloga i, takođe, sa velikim problemima, idejno se razbije na veći broj manjih jedinica koje snose celokupnu odgovornost za svoj rad. Glavna kontrola uključuje se u fazu klasiranja i time se ravnomerno raspoređuje u vremenu do kraja obrade na sistemu, čime se najosetljiviji deo klasiranja pomera u povoljnije vreme dnevne obrade.

Osnovni element platnog prometa je nalog. U automatskoj obradi nalozi se grupišu u vrećice. Svaka vrećica dobija svoj broj kojim je označena u sistemu (broj vrećice je jednak broju papirne trake). Novim načinom klasiranja dobija se još jedan nov pojam koji se odnosi na deo naloga, a koji se posebno sortiraju.

Ova nova jedinica naziva se kutija. Sve kutije (delimični sortovi) mešaju se u tzv. velike kutije.

Prema tome, celokupan dnevni promet filijale sastavljen je od kutija. Svaka kutija sadrži više vrećica (traka) u kojima su grupisane logičke celine, koje se sastoje od osnovnih elemenata platnog prometa – naloga.

Istu sliku platnog prometa treba da imamo u računaru. Radi toga je potrebno da imamo bazu podataka koja se može na isti način logično adresirati. Uz ovako modulirano strukturiranu bazu podataka bilo kojoj grupi radnika u dnevnom platnom prometu mogu se predavati podaci u formi koja grupi najviše odgovara.

Nalozi dolaze u odeljenje za klasiranje u vrećicama označenim brojevima (br. papirne trake). Ovi nalozi mogu da dolaze od sistemske kontrole (prema tome već očišćene trake), ili pak od grupe za pripremu logičkih celina i vrečica koja je određenu klasu naloga (npr. virmani) već razdvojila na odobrenja i zaduženja. Vrećica sa nalozima za odobrenje ide u grupu za klasiranje, a vrećica sa nalozima za zaduženja u grupu za unošenje podataka u sistem (bušenje) i grupu za sistemsku kontrolu. Kod ovih naloga značajno je da su obe vrećice označene istim brojem, kao i da su nalozi u obe vrećice sortirani po istom redosledu.

Radnik u grupi za klasiranje uzima dokumenta iz vrećice i izvršava konačno sortiranje; izvršava klasiranje svih dokumenta po oznaci korisnika i to za naloge koji idu u strana sedišta, a za domaće naloge po osnovnom računu, u okviru računa po opštinama ili nameni, u okviru toga po partiji. U vrećicama se nalazi oko 300 do 500 dokumenata obično za oko 100 do 150 različitih korisnika. Radnik izvrši konačno klasiranje više vrećica i kao rezultat svoga rada dobije na stolu dokumenta koji su u okviru jedne vrećice presortirana po sedištima (za dokumenta stranih sedišta) i po računu, nameni ili opštini i partiji (za dokumenta domaćih korisnika).

Šef grupa za klasiranje zahteva od računara ili sistemske kontrole u određenim vremenskim intervalima spisak vrećica (traka) koje je sistemska kontrola već očistila (O=KL funkcija kontrolnog programa ili lista očišćenih traka na kraju izvršenih ispravki). Na drugoj strani šef grupe za klasiranje upisuje u svoj dnevnik brojeve svih vrećica (traka) čiju su dokumenta radnici već sortirali. Na osnovu ove dve informacije: broja čistih traka i broja klasiranih traka, šef grupe određuje klaserane koje klasiranje vrećice treba da sačinjavaju jednu kutiju. Kombinacija vrećica koje pripadaju jednoj kutiji upisuje se u takozvani dnevnik klasiranja. Dnevnik klasiranja predstavlja štampani formular, a potreban je da se iz njega vade podaci o redosledu vrećica u određenoj kutiji koje se unose u sistem. Kada su podaci iz dnevnka klasiranja upisani u sistem, radnik u grupi za klasiranje može da zahteva izvod kontrolnih konsignacija za određenu kutiju (broj dnevnika). Kontrolne konsignacije (ili delimične konsignacije) namenjene su kontroli sortiranih dokumenta. Istovremeno služe i kao saopštenje korisniku društvenih sredstava o izvršenim transakcijama, dakle, one zamenjuje stare konačne konsignacije u AROPS načinu klasiranja.

Kontrola konsignacija sadrži podatke korisnika kome je namenjena (oznaka računa), podatke o broju kutija za koju je pisana i o rednom broju strane u okviru kutije. Ovi podaci kasnije služe za kontrolu faze mešanja pomoću rekapitulacije. U svakom detaljnom redu kontrolne konsignacije nalaze se podaci o protivstavci naloga za račun korisnika, kao i podaci koji su važni prilikom reševanja reklamacija (arhiva): redni broj naloga u prometnoj datoteci, broj logičke celine i broj vrećice u kojoj je bio dokumenat.

Ovakvim načinom sastavljanja kutija iz već očiišćenih traka izbegnu se problemi koji nastupe ako se već unapred kreira dnevnik klasiranja kutija. Često puta se događa da su skoro sve vrećice u okviru jedne kutije čiste, a kontrola ovakve kutije se odugovlači samo zbog jedne nečiste vrećice dokumenata.

Kontrolne konsignacije u Ljubljani se štampaju na koverte. Na jednoj koverti ispisano je do 18 stavki, dakle, ovakav koverat može da sadrži do 18 naloga. Pošto su stavke na kontrolnim konsignacijama pisane u istom redosledu po kojem su nalozi sortirani u okviru vrećica, kontrola dokumenata je jednostavna. Istovremeno sa kontrolom odvija se i ulaganje naloga u kovertu kontrolne konsignacije. Klaser ima pred sobom na stolu više vrećica sortiranih dokumenata, a informacija o broju traka, koja je ispisana na kontrolnoj konsignaciji, predstavlja za klasere podatak na kojoj gomili se nalazi odgovarajući nalog. Svim ovim podacima radnik na klasiranju jednostavno kontroliše pravilnost sortiranja naloga na jednoj strani, a na drugoj strani pravilnost upisa naloga u sistemu. Prema tome, omogućena je unakrsna kontrola naloga i time bitno smanjena mogućnost za pogrešno usmeravanje naloga. Dokumentaciju za bilo koji nalog, za koji je bilo utvrđeno pogrešno mesto u sortnom redosledu, ili, pak, pogrešan upis u sistem, klaser nalazi u okviru svog materijala. Zato je on potpuno odgovoran za ispravku greške. Kod pogrešnog upisa u sistem radnik uočava grešku sistema, a kod pogrešno uloženog naloga ispravi sortni redosled.

Posle završene kontrole dokumenata (time i posle završenog ulaganja dokumenata u koverte) jedne kutije potrebno je ulaganje u velike kutije. U velike kutije se ulažu kontrolne konsignacije sa dokumentima po istom redosledu kao i u male kutije. U okviru jednog korisnika ulažu se kontrolne konsignacije po rednom broju kutije, čime se olakšava kasnije kontrola pomoću rekapitulacija. Na kraju radnog dana dobije se celokupna dokumentacija platnog prometa sortirana po oznakama korisnika u velikim kutijama.

Postupak mešanja kontrolnih konsignacija iz kutija u velike kutije jednostavniji je i brži od prvobitnog sortiranja dokumenata. Mešanje u velike kutije ide po istom uzlaznom redosledu po kome su dokumenti već složeni u kutiju. Material za mešanje nije više dokumenat sa svim mogućim oblicima i rukopisima (što otežava klasiranje), već koverat koji ima na prikladnom mestu računski ispisanu oznaku korisnika (sortni pojam). Ova se operacija obično vrši u kutijama koje imaju oblik prilagođen veličini koverta. Na kraju ulaganja svih kutija (ili posle preseka obrade) u velikim kutijama računar odštampa rekapitulcije i zbirna aviza. Rekapitulacije predstavljaju izvod svih kontrolnih konsignacija i uz njihovu pomoč može da se prekontroliše kompletnost materiala u velikim kutijama. Podaci u rekapitulacijama sadrže, pored oznaka računa korisnika, i sve brojeve kutija u kojima je nastupio dokument za korisnika, kao i ukupne iznose svih dokumenata koji se nalaze u kutijama. Ukupan iznos svih kutija predstavlja dnevni kumulativni promet korisnika. Na nalozima koji idu u strano sedište, pored rekapitualacije ispisuje se i zbirni avizo koji predstavlja samo dokument o zajedničkom iznosu upućenom na određeno obračunsko sedište. Ovim podacima dokumenti su već pripremljeni za ekspediciju u strano sedište. Kod naloga za domaće korisnike treba dodati još samo izvode koji kod naloga za strana sedišta zamenjuju već ispisane zbirne avize.

Treba spomenuti i mogućnost razbijanja prevelikih zbirnih aviza na oko 500 naloga. Program koji štampa rekapitulacije i zbirni avizo, automatski izradi rekapitulaciju i zbirni avizo tako što objedini toliko kontrolnih konsignacija da je broj njihovih dokumenata približno jednak 500. Preostale kontrolne konsignacije objedinjuje u narednom zbirnom avizu.

Tako je faza klasiranja završena. Ukoliko dolazi do prekomernog broja naloga u toku dana, TEZAURUS programski paket ima još mogućnost prekida obrade pred kraj čišćenja materijala sa ciljem da i u slučaju ovakvog dana filijala uputi veći deo naloga za strana sedišta još istog dana.

Rezultati novog rešenja klasiranja naloga platnog prometa u SDK Ljubljana bili su očigledni. Svi glavni nedostaci AROPS hijerarhijskog načina klasiranja su otklonjeni.


1. Prostorije


U TEZAURUS načinu klasiranja ne postoji više potreba za velikom centralnom prostorijom, pošto je hijerarhijska funkcija sorta sada sužena na broj dokumenata jedne vrećice, između 300 i 500 naloga, što prostorno iziskuje samo jedan sto. Radnici deluju nezavisno jedan od drugog i tako mogu biti raspoređeni u više manjih prostorija. Zato je moguća i decentralizacija procesa klasiranja po poslovnicama i ekspoziturama, što je još od posebnog značaja kod filijjale sa velikim brojem naloga.


2. Greške


Mogućnost za pogrešno klasiranje naloga još uvek postoji, ali je ova mogućnost smanjena, jer je kod manjeg broja naloga potreba za prevrtanjem dokumenata manja. Bitna prednost sistema je u tome da je moguća stalna usputna kontrola obrađenog materijala već na manjim količinama dokumenata pomoću kontrolnih konsignacija. Kontrolu nad celokupnim delimičnim svrstavanjem (sortiranjem) imamo na jednom stolu, a nalaženje pogrešno unetih naloga je kod ovako male grupe izrazito pojednostavljeno i sigurno jer se svi nalozi nalaze na istom mestu.


3. Ispravljanje nađenih grešaka


Ispravljanje grešaka sada se može obavljati direktno u računar pošto radnici izvrše kontrolu sortiranih dokumenata pred kraj čišćenja prometne datoteke. Time se izbegavaju brojne, inače, obavezne reklamacije.


4. Odgovornost za rezultat rada


Prema TEZAURUS načinu klasiranja ODGOVORNOST JE TAČNO ODREĐENA. Za delimične sorte u kutijama odgovorni su pojedini radnici - klaseri koji mogu da potvrde svoj posao (kontrolne konsignacije) potpisom ili žigom. Konačno ulaganje dokumenata zajedno sa kontrolnim konsignacijama u velike kutije preuzimaju odgovornost radnici koji kontrolišu kompletnost materijala u velikim kutijama. I ovi radnici svoj posao mogu da potvrde potpisom ili žigom. Pored toga, može da se vodi tačna evidenca koja dokumenta (vrećice) je određeni radnik klasirao i povratnom petljom, preko reklamacija, uspešnost rada radnika može da se traži u klasiranju. I zainteresovanost za rad sa povećava, jer radnik prati čitav proces rada od početka do kraja. Greške, otklonjene u prethodnoj fazi, radnika ne sputavaju u narednoj fazi kontrole. Pošto svi radnici deluju nezavisno, u rasporedu svog radnog vremena su slobodniji.


5. Ravnomernije opterećenje radnika


Ovakvo opterećenje je uslovljeno nezavisnošću rada. Svaki radnik ima, u vreme svoje izmene, više faza rada koje može sam da raspoređuje (klasiranje, kontrolisanje, ulaganje). Jedini uslov za ravnomerno raspoređivanje posla između radnika je ravnomerno priticanje materijala do grupe za klasiranje, a što zavisi od organizacije rada u fazama rada predklasiranja.


6. Brzina


Klasiranja čitavog materijala je srazmerna broju radnika koji su uključeni u proces. Svaki radnik obavi konačno klasiranje dokumenata u jednoj vrećici. Nezavisno deluje od ostalih radnika i zaposlen je sve dok ima vrećica u redu čekanja. Kad završi fazu klasiranja, nastavlja sa kontrolom i ulaganjem dokumenata. I ove operacije takođe obavlja nezavisno.


7. Faze rada


Faze rada pojedinog radnika tačno su utvrđene. Pošto odgovara za tačnost svoga rada, što potvrđuje žigom ili potpisom, lično je zainteresovan za tačnost izvršenja svake faze rada. Učinjenom greškom u bilo kojoj fazi rada radniku se pojavljuje problem u narednoj fazi (povratna petlja). Radnik vidi i može da popravlja uspešnost svog rada ako on obavlja obradu čitavog procesa klasiranja svih dokumenata za svoju kutiju.


8. Rad klasera u TEZAURUS


Ovaj rad u TEZAURUS načinu klasiranje obrade dokumenata u odnosu na hijerarhijski način lakši je i raznolikiji. Sve faze rada klaser može da izvrši sedeći za stolom. Prenos dokumenata sveden je na prenošenje konačno sortiranih kutija do mesta ulaganja u velike kutije. U toku svog radnog vremena obavi više raznih faza rada koje posao klasera, bar u odnosu na stari način, čine interesantnijim.


9. Zavisnost računar – klaser


TEZAURUS načinom klasiranja ova zavisnost je obrnutog pravca. Po novom načinu računar zavisi od toga kako se obrađuju dokumenti u grupi za klasiranje, a ne obrnuto. S obzirom na podatke koje dobije od klasera (dnevnik klasiranja) računar štampa konsignacije rekapitulacije i zbirna aviza po odgovarajućem redosledu. Time je grupa za klasiranje dobila mogućnost paralelnog rada sa sistemskom kontrolom i odeljenjem za upisivanje naloga u sistem (bušenje). Ovo omogućava brže kompletiranje materiala, što postaje od posebnog značaja u kritičnom periodu obrade u popodnevnim časovima.


10. Kontrolna faza klasiranih naloga


Ova faza obavlja se još u vreme rada (aktivnog) kontrolnog programa. Time je data mogućnost da se greške, koje su posledica pogrešno usmerenog dokumenta prilikom upisivanje naloga u sistem (pogrešno bušenje, prenos 701-603 – itd.), istovremeno isprave preko normalnih ispravki sistemske kontrole. S obzirom da se kontroliše relativno mala količina naloga, pronalaženje pogrešno klasiranih naloga je mnogo jednostavnije. Raspoređivanje faze kontrole u toku celog dana ima prednost i u bržem kompletiranju materijala i u sigurnijoj konačnoj obradi.


11. Dostavljanje zbirnih aviza


Dostavljanje se može razbiti na grupe dokumenata sa oko 500 naloga, što pojednostavljuje upisivanje i kontrolu podataka filijali koja ove naloge pirma. Razvijanje u ovakve grupe je organizaciono sada jednostavno pošto u određenom zbirnom avizu učestvuju dokumenti kutija koje zajedno sadrže oko 500 naloga. Kutije, koje učestvuju u jednom zbirnom avizu, ispisane su na listi rekapitulacija za dato sedište.


Rezultati poboljšanja rada iskazuju se u:

  • smanjenju broja reklamacija kako zbog pogrešno klasiranih naloga, tako i zbog pogrešno usmerenih naloga;
  • ubrzanju obrta sredstava; zbirna aviza se mogu dostavljati isti dan i u vreme velikih opterećenja platnog prometa;
  • konsignacije, koje prate naloge, štampane su po istom redosledu po kojem su nalozi uloženi;
  • ukidanju treće (noće) smene i kod filijala sa največim brojem naloga.




[1]  Brošura – publikacija, SDK Jugoslavije u Beogradu, 1976.

Ni komentarjev:

Objavite komentar