Oktober 1985
V službi družbenega knjigovodstva so v glavnem trije tokovi izmenjave podatkov, ki se računalniško obdelujejo, in sicer:
- izmenjava podatkov med organizacijskimi enotami službe,
- izmenjava podatkov med organizacijskimi enotami službe in uporabniki družbenih sredstev
- neposreden vpogled v podatke, ki so na računalniškem sistemu.
V nadaljevanju bomo na kratko pojasnili, kakšno je trenutno stanje pri vsakem tipu izmenjave podatkov in kakšne so nadaljnje možnosti.
Izmenjava podatkov med organizacijskimi enotami službe
Ta tok izmenjave podatkov obsega izmenjavo podatkov s področja plačilnega prometa, statističnih poročil in periodičnih ter zaključnih računov in omogoča izpolnjevanje nalog službe. Izmenjava teh podatkov poteka s pomočjo magnetnih trakov in zaradi dosedanjih tehničnih omejitev ni izpeljana kot neposredna izmenjava podatkov med računalniškimi sistemi. Z napravami, ki so že nabavljene (telekomunikacijska kontrolna enota) in s programskimi produkti, katerih nabava je načrtovana, bo mogoče interno izmenjavo podatkov tehnično posodobiti v smislu povezave računalniških sistemov. Kot enega od korakov do take rešitve lahko navedemo vnos podatkov preko dislociranega (oddaljenega) ekrana v nekaterih podružnicah.
Izmenjava podatkov med organizacijskimi enotami službe in uporabniki družbenih sredstev
Ta tok zajema izmenjavo podatkov na področju plačilnega prometa kot tudi na področju informacijske dejavnosti službe.
Prvi poizkusi so se v SR Sloveniji začeli že v preteklih letih, vendar le v podružnici SDK Celje. Pet temeljnih organizacij združenega dela in delovna skupnost skupnih služb Kovinotehne v Celju že več kot dve leti predlaga podružnici podatke iz zaključnih računov in periodičnih obračunov na magnetnih trakovih.
V lanskem letu pa so začele predlagati 4 delovne organizacije z 39 temeljnimi organizacijami in delovnimi skupnostmi skupnih služb, ob dvigu osebnih dohodkov, podružnici poleg virmanskih nalogov tudi podatke na magnetnih trakovih. Pobudo za sprejemanje podatkov na magnetnih trakovih je dala podružnica. Ni ji treba ponovno vnašati že enkrat vnesenih podatkov, organizacije združenega dela pa lahko predajo magnetne trakove, ki so rezultat njihovih računalniških obdelav.
Na področju plačilnega prometa je bil letos vpeljan obrazec "zbirni nalog za prenos". Izdelane so tudi programske rešitve, ki omogočajo obdelavo plačilnih nalogov, dostavljenih na magnetnem traku.
Novi obrazec »zbirni nalog za prenos« je v bistvu popis posameznih virmanskih nalogov, s katerim nalogodajalec-dolžnik plačuje v določenem dnevu svoje obveznosti raznim upnikom. Zato »zbirni nalog za prenos« vsebuje vse elemente - podatke, ki jih imajo posamezni nalogi. Podatki pa se lahko vnašajo na tiskani formular ali pa se tiskajo na računalniku. Prednosti zbirnega naloga so predvsem dvojne
- odpade ponavljanje vseh informacij o nalogodajalcu - dolžniku in
- odpade podpisovanje in žigosanje posameznih nalogov za prenos.
Če imata uporabnik družbenih sredstev in organizacijska enota službe izpolnjene ustrezne tehnične pogoje, se lahko dogovorita za izmenjavo podatkov na magnetnem nosilcu. V tem primeru predloži uporabnik družbenih sredstev službi skupaj z "zbirnim nalogom za prenos« tudi magnetni nosilec podatkov, ki pa mora vsebovati vse elemente posamičnih nalogov iz zbirnega naloga za prenos. In obratno: če se podatki z nalogov plačilnega prometa prenašajo po telekomunikacijskem sistemu in če se sprejemajo na magnetnih nosilcih, kar pomeni, da so izpolnjeni vsi tehnični pogoji, lahko sporoči podružnica SDK, ki je prejela podatke za uporabnika družbenih sredstev, te podatke uporabniku na posebnem obrazcu "zbirnem sporočilu o odobritvi - obremenitvi« in na magnetnem traku. Tako kot zbirni nalog za prenos je tudi »zbirno sporočilo o odobritvi - obremenitvi« popis posameznih virmanskih nalogov - sporočil, v glavnem o odobritvi žiro računov in drugih računov uporabnikov družbenih sredstev. Tako kot bo v primeru, če bodo uporabniki predložíli podružnici naloge za plačilo svojih obveznosti v obliki »zbirnega naloga za prenos« in izpisane na magnetnem traku, prihranjen službi ponovni vnos podatkov v računalnik, tako bo v primeru, ko bo služba dala uporabniku podatke o prilivu sredstev na njegove račune, vpisane na magnetnem traku, prihranjen uporabniku ponovni vnos teh podatkov v njegov računalnik. Interes izmenjave podatkov na magnetnih trakovih bo v bodoče obojestranski.
Pogoj za to pa je potrebna tehnična oprema za sporočanje podatkov o prilivu sredstev na račune uporabnikov družbenih sredstev na magnetnih trakovih in še vključitev podružnice SDK v telekomunikacijsko mrežo prenosa podatkov in sredstev v plačilnem prometu. Podružnica SDK, ki ni vključena v telekomunikacijski prenos podatkov, namreč ne evidentira v svoj računalnik, ko sprejme poročilo o prilivu sredstev na račune posameznega uporabnika, vseh podatkov, ki jih vsebuje poslovni virmanski nalog in ki so podlaga za knjiženje pri uporabniku družbenih sredstev.
Pričakujemo, da se bo izmenjava podatkov med uporabniki družbenih sredstev in službo družbenega knjigovodstva na računalniških medijih hitreje razvijala v okviru modernizacije tehnologije dela na področju plačilnega prometa, to je v pogojih telekomunikacijskega prenosa podatkov in sredstev v plačilnem prometu.
Služba je že sprejela vse potrebne normativne akte, opravila najvažnejše tehnološke priprave in pripravila plan vseli nujnih opravil pri uvajanju telekomunikacijskega prenosa podatkov.
Določeno je, da se prične 1. oktobra 1985 s poskusom, ki naj bi trajal 3 mesece, 3 podružnice službe družbenega knjigovodstva z območja SR Bosne in Hercegovine, SR Hrvatske in SAP Vojvodine. V prihodnjem letu pa naj bi se vključilo večje število organizacijskih enot službe; s l. februarjem v SR Sloveniji, ki imajo IBM računalniški sistem (podružnica v Ljubljani, Mariboru, Celju in Kranju).
Toda dokler podružnice SDK SR Slovenije ne bodo vključene v telekomunikacijski prenos podatkov in sredstev v plačilnem prometu, bodo lahko le sprejemale od uporabnikov podatke na magnetnih nosilcih, ne bodo pa jim jih mogle vračati.
Ker bo že v letošnjem letu vse podružnice SDK v SR Sloveniji tehnično in tehnološko sposobne sprejemati podatke o plačilih na obrazcih "zbirni nalog za prenos« in na priloženem magnetnem traku, bomo začeli vzpodbujati za tak način dela vse tiste uporabnike, ki imajo za to tehnične pogoje. Pri tem pa je treba podčrtati, da prehod iz sedanjega računalniškega izpisa podatkov po posameznih virmanskih nalogih na računalniški izpis podatkov v obliki "zbirnega naloga za prenos« in na magnetni trak ne bo enostaven. Priprave za uvedbo teh novitet pri posameznih organizacijah združenega dela so pokazale, da sedanji računalniški izpisi podatkov na posamezne virmanske naloge večkrat ne upoštevajo predpisanih standardov za posamezne elemente. To v sedanjem sistemu dela, ko izpis posameznih podatkov na virmanskem nalogu lahko popravi delavec službe, nima posledic, nestandardni izpis posameznih podatkov na magnetni trak pa bo v celoti onemogočil uporabo podatkov izpisanih na ta način. Zato bo potrebno zelo tesno sodelovanje strokovnih delavcev službe in uporabnikov družbenih sredstev, potrebna pa bo tudi pripravljenost uporabnikov družbenih sredstev, da spremljajo programe in izpis podatkov na virmanske naloge.
Vendar kljub temu, da bodo imeli uporabniki v začetku nekaj dodatnih del, pričakujemo, da bodo začeli uporabljati nov obrazec »Zbirni nalog za prenos« in magnetni trak, ker jim vendarle bistveno zmanjša obseg določenih opravil pri nakazovanju sredstev, kot so podpisovanje in žigosanje velikega števila posameznih virmanskih nalogov in količino potrebnega papirja. To pa je bilo vedno predmet negodovanja organizacij združenega dela.
V okviru svoje informacijske dejavnosti pa služba že sedaj daje na magnetnih trakovih uporabnikom družbenih sredstev na njihovo zahtevo oz. željo vse podatke, ki jih računalniško obdeluje. To so predvsem podatki iz zaključnih računov, periodičnih obračunov uporabnikov družbenih sredstev in podatki iz registra uporabnikov družbenih sredstev.
Neposreden vpogled v podatke, ki so na računalniškem sistemu
Ta možnost je že razvita za potrebe nekaterih funkcij službe, nismo pa še tehnično opremljeni za širšo uporabo takih obdelav. V službi so ustrezni terminali trenutno priključeni na sistem lokalno, kar pomeni strogo omejitev glede možnosti uporabe takega terminala celo v organizacijskih enotah službe. Nova oprema bo omogočila oddaljeno povezavo terminalov. S tem lokacija uporabnika ne bo več omejena na bližino računalniškega sistema, kar pomeni bistveno razširitev kroga potencialnih uporabnikov.
Ni komentarjev:
Objavite komentar