četrtek, 8. november 2001

Odmev: O računalniški opremljenosti - računalniškem znanju


Čeprav so nekatera mnenja v rubriki »Kaj o tem menite vi« v zadnjem času ostala brez potrebnih odgovorov oziroma pojasnil za objektivno ali celovitejše informiranje bralcev "Obvestil" (za to je zmanjkalo časa ali je prevladalo mnenje, da naše glasilo ni strokovna revija, v kateri bi pojasnjevali npr. cilje, metode in postopke oblik nadzora v teoriji in naši praksi), ne bo odveč pojasnilo oziroma mnenje o naslednjem problemu in težavi:

"Nesprejemljivo je, da ob spomladanskem kadrovanju delavcev za opravljanje ocene ZR in ekonomsko finančne revizije v pogojih avtomatske obdelave podatkov njihovo izobraževanje preprosto prestavljene v jesenski čas, in to ob tem, da je že danes skoraj nemogoče ročno kontrolirati računalniško obdelane informacije pri uporabnikih družbenih sredstev. Problem računalniške podpore za potrebe eksternega nadzora je treba rešiti takoj in upoštevati organizacijski in kadrovski vidik". 

Z osnovnimi metodami in postopki ocenjevanja zaključnih računov v pogojih računalniškega obravnavanja podatkov so se vsi delavci, ki opravljajo naloge ocenjevanja zaključnih računov, seznanili v drugem in delno tretjem letu izvajanja teh nalog. V drugem letu in začetku tretjega leta je SDK v SR Sloveniji imela možnost vključitve v izobraževanje specialistov za opravljanje ocene ZR in EFR na ravni SDK Jugoslavije 7 delavcev. SDK Jugoslavija je v obeh letih uspela zagotoviti usposabljanje dveh skupin delavcev z 20 do 25 delavci iz vseh republik in avtonomnih pokrajin. Pri evidentiranju udeležencev izobraževanja SDK Jugoslavija ni upoštevala, da se služba v Sloveniji srečuje z relativno višjo stopnjo računalniškega obravnavanja podatkov kot službe v drugih delih Jugoslavije. Zato smo jo zaprosili, da izobraževanje za specialiste opravi posebej za delavce iz naše republike.

Prošnji, da bi navedeno izobraževanje organizirali v zimsko-spomladanskem izobraževalnem terminu, SDK Jugoslavije ni mogla ustreči, saj ima za izvajanje teh nalog le 4-5 delavcev, ki poleg izobraževanja opravljajo po vsej državi še instrukcijske naloge ekonomsko-finančne revizije in druge naloge. Preostalo nam ni drugega, kot da počakamo na jesenski rok. Tako bo v času od 5. septembra do 8. oktobra 1988 15 delavcev ocene ZR in EFR naše službe pridobilo potrebna znanja (za uporabo programskega paketa SDK PAK), s katerimi bodo mogli začeti z opravljanjem nekaterih postopkov kontrolnega obdelovanja datotek podatkov, glede na cilje preveritve posameznih kategorij zaključnega računa.

Iz povedanega ni težko ugotoviti, da bi o nesprejemljivem prelaganju izobraževanja lahko govorili le takrat, ko bi v naši republiki imeli delavce, ki bi tako znanje imeli in ga znali posredovati naprej ali pa bi za to bila usposobljena kakšna druga izobraževalna institucija. Delavci SDK Jugoslavije so tovrstna znanja pridobili v tuji revizorski firmi. Služba v naši republiki sama oziroma neposredno z navedeno firmo ne sodeluje. SDK v Sloveniji za razvoj nadzorne funkcije nima službe ali skupine strokovnih delavcev, ki bi med drugim razvijal oziroma spremljal razvoj metod revidiranja in nadziranja v pogojih računalniškega obravnavanja podatkov v svetu. Z razvojem metod in postopkov revidiranja se v razvitem svetu ukvarjajo posebni inštituti pri revizorskih firmah. Potrebna znanja si lahko bodoči revizorji pridobe tudi na fakultetah. Na naših ekonomskih fakultetah za enkrat še nimamo posebne usmeritve, ki bi nudila poleg splošnih znanj s področja računovodstva, financ, informacijskih sistemov tudi potrebna dodatna znanja za poklic revizor (Centrala SDK je pobudo za organiziranje tovrstnega študija že posredovala pristojnim republiškim organom).

Smo torej v situaciji, ko poznamo potrebe po uspešnem, kvalitetnem in racionalnem opravljanju vseh oblik eksternega nadzora, ki jih zahteva računalniško obravnavanje podatkov uporabnikov družbenih sredstev, teoretično poznamo potrebne metode in postopke, potrebujemo pa dodatno, zlasti praktično usposabljanje. Ne glede na to, ali se z revidiranjem ukvarjajo zunanji revizorji in ga izvaja oddelek zunanje revizije iz SDK, ali se z njim ukvarjajo notranji revizorji in ga izvaja služba notranje revizije v poslovnem sistemu, zahteva obsežno poznavanje ne samo strokovnih problemov poslovanja, temveč tudi problemov dela z računalniki. Medtem ko je revidiranje pred dobo računalnikov bilo usmerjeno pretežno v verifikacijo računovodskih poročil, je revidiranje v dobi računalnikov usmerjeno tudi in najprej v verifikacijo računalniških programov in uporabniških računalniških rešitev nasploh, saj brez tega ni mogoče niti verificirati računovodskih poročil. Odpira se torej povsem novo področje dela revizijske službe (dr. Ivan Turk, Vloga in mesto revidiranja v sodobnih organizacijah, str. 22 v Zborniku Sodobne metode gradnje informacijskih sistemov z ekonomskega in organizacijskega vidika, Društvo ekonomistov Ljubljana, XXI. posvetovanje - Portorož, april 1988).

Ob tem pa moramo najbrž priznati, da je računalniška pismenost računovodskih delavcev v Sloveniji poprečno višja od zaposlenih v SDK, če o tej že sploh lahko govorimo. Delavci, ki opravljajo eksterni nadzor po inšpekcijski metodi v zadnjih petih letih niso imeli nobenega organiziranega izobraževanja s področja računalništva.

Menimo, da služba v Sloveniji, ki šteje približno 2900 delavcev, mora poskrbeti za razvoj svojih funkcij, kot mora to vsaka organizacija združenega dela in ne le slediti razvoju, ki ga vodi SDK Jugoslavije. Pri tem je potrebno tudi povedati, da razvoju SDK Jugoslavije pri nalogah ekonomsko-finančne revizije in ocene ZR kadrovsko in organizacijsko niti ne sledimo. Sektor, ki na ravni SDK Jugoslavije opravlja tovrstne naloge, ima za to strokovnjake, organizirane v posebnem oddelku. V centrali SDK v Sloveniji nimamo takega oddelka, nimamo delavcev, ki bi te naloge opravljali. Smo torej le del poprečja naše družbe, kjer dejanja ne slede besedam, da so nam danes bolj kot kdajkoli prej potrebna vlaganja v izobraževanje, v strokovnjake, v načrtovanje njihovega razvoja, v nagrajevanje, ki jih bo spodbujalo h kvalitetnejšemu delu. Posamezniki lahko v takem trenutku storijo v zadevnem primeru le to, da pozovejo najbližjo izobraževalno institucijo, npr. Izobraževalni center IBM Intertrade v Radovljici, k prilagoditvi nekaterih svojih izobraževalnih programov potrebam eksternega nadzora službe, jim pri tem pomagajo in čakajo na ponudbo. To smo storili in upamo, da bomo tako tudi letos šli korak naprej. Korak naprej v času, ko se v SDK čaka, da nam bodo pripravljavci gospodarske reforme dokazali, da kvalitetnega nadzora nad gospodarskimi subjekti, ki spoštujejo gospodarski račun, to je - revizijo, nismo sposobni razviti in bi zato ta morala v posebno institucijo.


September 1988



Ni komentarjev:

Objavite komentar