Paging
– saldo žiro računa
Kako približati delovanje Službe
družbenega knjigovodstva pravnim osebam? Ali delavci službe naredimo dovolj za
izboljšavo svojega »servisa«? Ali smo navsezadnje dovolj odprti do zunanje
ideje za nudenje kaj več kot le stanje salda na izpisku? Odgovor je »DA« in
pričujoči zapis opisuje idejo in rešitev le ene izmed možnih smeri razvoja
dodatnih uslug in servisov zainteresiranim pravnim osebami.
Ideja se je porodila iz stiske, morda
celo iz obupa ob jutranjem vrtenju telefonske številčnice. Ali so bile zasedene
PTT linije ali pa je bil zaseden interni kontrolor na šalterju in najvažnejšega
podatka tj. stanja - salda žiro računa se dovolj zgodaj enostavno ni dalo
dobiti. Pa še kurir je zaradi varčevanja prvo pot na SDK opravil ob 11. uri in
končno, kateri »financar« v podjetju pa sploh lahko uspešno deluje brez
informacije koliko ima denarja na razpolago! Čudovito, celo idealno bi bilo, če
bi ob prihodu na delo podatek o stanju na žiro računu že čakal na pisalni mizi.
In zakaj ne? Ideja, kako do podatka o novem saldu, je prišla kar sama ob
uporabi sistema »PAGING — OSEBNI KLIC«.
»Paging - osebni klic« predstavlja le
eno izmed možnih funkcij RDS sistema (Radio Data System - Prenos podatkov po
radiju), ki ga je zasnovala in predpisala EBU (European Broadcasting Union -
Zveza evropskih radiofuznih organizacij) že v letu 1984. Leta 1990 je bil
sprejet kot standard v večini evropskih držav in pri tem sprejemu je aktivno
sodelovala tudi Jugoslavija. Gre za javni servis, prvi te vrste v Sloveniji ih
v Jugoslaviji, ki predstavlja brezžični prenos sporočil. Sporočilo se odda
preko telefonskega omrežja, oseba ali osebe, katerim je to sporočilo namenjeno,
pa ga sprejmejo s pomočjo ustreznega osebnega sprejemnika - pagerja.
Prenos podatkov se izvede preko
obstoječih UKV oddajnikov in pretvornikov RTV Slovenije na frekvenci 57 kHz s
hitrostjo 1200 bps. Tako je zagotovljena zadostna kapaciteta za prenos klicev,
saj je območje, ki ga pokriva navedena frekvenca praktično enako področju, kjer
je možen sprejem radijskega programa od 87,5 do 108 MHz UKV področja.
Republika Slovenija je tako skoraj v
celoti pokrita s paging signalom. Zaradi geografske razgibanosti Slovenije
obstajajo posamezne »bele lise« s slabšim signalom predvsem ozke doline.
Sprejem je tudi slabši v globokih garažah, dvigalih, ob nezaščitenih aparatih,
ki proizvajajo elektromagnetne motnje ipd. V primeru, da se oseba s
sprejemnikom nahaja v takem območju z nezanesljivim sprejemom, sprejemnik sam z
zvočnim signalom opozori uporabnika, da je na tem mestu sprejem slab ali da
celo sprejem ni možen.
Sprejem paging signala omogoča ti. Pager,
poseben sprejemnik velikosti približno 105 x58X21 mm, teže 160g, ki ga napaja
ena baterija 1,5V, velikosti AA (R6). kar zadošča za približno 200 ur
delovanja.
Sprejemnik dela na UKV FM področju
87,5 - 108 MHz in na frekvenci na kateri je sprejem RDS RP (Radio Paging)
signal najboljši. To pomeni, da pager sam poišče najmočnejši signal. Zaradi
varčevanja z električno energijo se sprejemnik - pager samodejno vklaplja in
izklaplja. Čas vklopa je določen s samim delovanjem celotnega sistema,
sprejemnik se avtomatično sinhronizira z oddajnikom in tako ni možno, da bi v
času izklopa preslišal njemu namenjeno sporočilo.
In kako deluje celoten sistem? Vsak
sprejemnik - pager ima svojo 6-mestno identifikacijsko številko, podobno kakor
telefonski naročnik. Prav tako je vsak sprejemnik izdelan in programiran tako,
da sprejema samo svoja sporočila tj. le tista, ki so opremljena z njegovo
identifikacijsko številko.
Stanje telefonske strukture v
Republiki Sloveniji omogoča, da PTT Slovenije zagotavlja dva načina sporočanja
sporočil: avtomatsko in ročno. Pri avtomatskem klicu je na voljo posebna
omrežna skupina »0610«, pri ročnem pa se pokliče številko »917« ter preda
sporočilo operaterju. Vzemimo, da želimo poslati sporočilo lastniku sprejemnika
s identifikacijsko številko »987654«, preko telefonskega aparata »064-12345«.
To naj bo tudi sporočilo lastniku sprejemnika - pagerja, seveda po predhodnem
dogovoru, katero naj čimprej pokliče.
Postopek avtomatskega sporočanja je
naslednji: odtipkamo (odvrtimo) naslednje zaporedje številk: »061098765412345«,
Takoj sledi avtomatično preverjanje tj. ponovno klicanje telefonske številke s
katere smo zahtevali oddajo sporočila: ker je telefonska številka zasedena,
pomeni da je vse v redu, sicer se pa takšen poziv zavrne. Naletimo pa na
omejitev, ker če kličemo z internega telefona naročniške centrale z npr. 10
vhodnimi naročniškimi številkami, kontrola ni možna, saj pri povratnem klicanju
ni zagotovila, da bo izbrana prav naša klicna številka. Preko avtomatskega
telefonskega odzivnika dobimo sporočilo »Klicali ste paging službo, sporočilo
sprejeto, hvala« in čez približno 1 minuto nas sprejemnik s število »987654« z
zvočnim signalom opozori in izpiše sporočilo 9064 12345«. Običajni dogovor je,
da sedaj lastnik pagarja telefonira na to številko.
Pri ročnem načinu preko operaterja na
številki »917« praktično ni omejitev, saj je glede na vrsto sprejemnika možno
oddati sporočilo dolžine do 80 alfanumeričnih znakov. Dodati pa velja, da je
trenutno možno oddajati le do 18 številk.
Vse opisane prednosti in lastnosti
»Paging — osebni klic« so se kot ideja in možnost uporabe porodile našemu nekdanjemu
sodelavcu g. Janezu Žlendru, sedaj direktorju firme A-Ž Consulting d.o.o.
Ljubljana, Miklošičeva 38, ki je ustanovljena tudi za »dnevno servisiranje
gospodarskih subjektov z informacijami za dosego optimalne likvidnosti«. Vsaka
uporabna ideja je v osnovi preprosta: zakaj ne bi uporabili RDS paging sistem
še za sporočanje stanja - salda na žiro računu? Drugače povedano: ko SDK
zaključi dnevno obdelavo plačilnega prometa, bi zainteresiranim pravnim osebam
s pomočjo telekomunikacijskega prenosa podatkov posredoval njihovo stanje -
saldo na žiro računu.
V marcu 1991 so bili opravljeni prvi
pogovori. Podružnica Ljubljana je bila pri- pravljena posredovati podatke o
stanju na ' žiro računu, SROP centrale v Ljubljani pa operativno izvajati in
posredovati podatke do RTV Slovenije. Dogovorjeno je tudi bilo, da firma A-Ž
Consulting zagotovi vse ustrezne programe, delavci SROP pa jih preizkusijo,
dopolnijo ustrezna navodila za uporabo in poskrbijo za dnevno izvajanje
ustrezne obdelave.
Projekt »Paging — saldo žiro računa«
pri dnevni obdelavi plačilnega prometa v SDK podružnici z IBM strojno in
programsko opremo poteka takole:
- izvede se program PAGE2, ki po kontroli, če je kontrolni program za plačilni promet TEZAURUS že zaključil s funkcijo O=EJ, prepiše salde s tistih žiro računov, ki so vključeni v APS »Paging - saldo žiro računa« v posebno datoteko,
- sledi prenos na PC,
- komunikacijskim programom (npr. Kermit ali XTALK ali PROCOMM) na PC računalniku se podatki prenesejo na računalniško-oddajni sistem RTV Slovenije,
- TV Slovenija preko svoje UKV radijske mreže odda podatke, ki so čez minuto prikažejo na ekranih ustreznih sprejemnikov-pagerjev.
Prva obdelava in spremembe pa se
izvedejo takole:
- Program
PAGE1 čita in kontrolira vhodne podatke ter zapiše vse pravilne v posebno
datoteko, vse nepravilne pa na tiskalnik,
- sledi
sortiranje zapisov v datoteki po ključu (račun, namen, partija.
Poudariti velja, da se program PAGE1 lahko časovno izvaja kadarkoli, dočim program PAGE2 le po končani kontroli vhodnih podatkov plačilnega prometa. To pa je v večernih urah, ko je tudi sicer promet na PTT in RTV manjši. Na ta način je za prenos podatkov o stanju na žiro računu na razpolago časovni interval od 20:00 do 06:00 ure. To pa zadošča za prenos vsaj 25.,000 sporočil o stanju na računu. Vsako sporočilo vsebuje naslednje podatke:
- saldo
- do 10 cifer,
- partija
— do 6 cifer in
- oznaka
negativnega stanja - 1 cifra.
Sam projekt »Paging - saldo žiro
računa« je odprt in z ustrezno dopolnitvijo in razširitvijo odpira in nudi še
dodatne možnosti. Obveščanje pravnih oseb o dnevnem prilivu sredstev po
zaključenem prvem preseku okoli 10 ure dopoldne je možnost, ki se ponuja kar
sama. Z uvedbo sprejemnikov, ki lahko na ekranu prikažejo do 80 alfanumeričnih
podatkov dobimo možnost posredovanja podatkov iz podatkovne zbirke Register
Imetnikov Računov itd.
Naj zaključim: prvi korak je narejen,
tehnične možnosti so na razpolago in vsaka nova, uporabna ideja, ki nudi boljše
in dodatne usluge pravnim osebam je dobrodošla.
Ni komentarjev:
Objavite komentar