Zveza ekonomistov Jugoslavije je skupaj s Svetom za družbeni
sistem informiranja SFRJ priredila jugoslovansko posvetovanje o ekonomiji in
organiziranju informacijskih sistemov. Organizator je bila Zveza ekonomistov
Slovenije, posvetovanje pa je bilo na Bledu od 9. do 11. oktobra 1985.
V uvodnem delu je bilo podanih nekaj preglednih referatov s
področja družbenega sistema informiranja in poslovnega informacijskega sistema.
Najprej je bilo posvetovanje razdeljeno v tri tematska področja. Vsakemu od
njih je bil namenjen en dan, s tem daje bila drugega dne popoldne organizirana
okrogla miza na temo standardizacija v informacijskih sistemih. Tematska
področja so bila ekonomija in organiziranje poslovnih informacijskih sistemov,
ekonomija in organiziranje v informacijskih službah družbenega informiranja in
kot tret'e varstvo informacijskih sistemov in podatkov.
Zgornja faktografija je potrebna zaradi splošnega orisa
ozadja. To, da sem se imel priliko udeležiti posvetovanja, mi daje priložnost,
da zapišemo nekatera svoja razmišljanja in opažanja, ki se nanašajo nanj.
V prispevku nimam namena biti recenzent referatov ali celo
ocenjevalec tega pomembnega dogodka, ne morem pa si kaj, da ne bi vsaj
poizkusil pripomoči k razumevanju tega, kar so napisali in povedali nekateri
referenti in drugi, ki so se oglasili kot razpravljavci v zvezi s posameznimi
temami.
Naj se najprej dotaknem ključnega izraza tega posvetovanja,
informacijski sistem. Iz poročil in razprave je bilo videti, kot da je le malo
komu jasno, o čem govori, čeprav je eden od uvodnih poročevalcev že dlje časa
tega podal jasno in sprejemljivo definicijo informacijskega sistema. Zgornja
domneva je videti kar tendenciozna, vendar ni utemeljena. Iz razprav na tem in
na prejšnjih posvetovanjih na to temo, ki jih prireja zveza ekonomistov
Slovenije vsako leto v Portorožu, se da ugotoviti, da se izraz informacijski
sistem uporablja za
- računalniški sistem
- računalniško obdelavo (aplikacijski programski sistem)
- računalniški program
- računalniški izpis.
Tu in tam se izraz uporablja celo korektno. Najočitneje
nerazumevanje. je pred nekaj meseci pokazal nekdo na ljubljanskem radiu, ki je
dejal približno takole: »Vedeti moramo, da je osebni računalnik že sam po sebi
informacijski sistem.« Splošna uporaba izraza izhaja najbrž od tod, da vsi
mislimo, da razumemo, kaj je informacija in kaj je sistem in da zato razumemo
tudi kombinacijo obeh besed. Vendar se moramo zavedati, da je informacijski
sistem predvsem sistem. To pomeni, da ima določene strukturne elemente,
funkcionalne elemente, povezave, hierarhijo, način delovanja in da opravlja
določene funkcije. Skratka, o informacijskem sistemu moramo razmišljati z
vidika teorije sistemov, tega vtisa pa večina razpravljavcev ni pustila.
Mnogo je bilo tudi govora o razvijanja in formacijskih
sistemov v določenih organizacijah. Čeprav članek ni predavanje o informacijskih
sistemih, je nekako treba komentirati-tudi ta pogled. Delujočo organizacijo si
lahko zamislimo kot povezavo dveh sistemov, produkcijskega in informacijskega
(ki ju še naprej lahko delimo na podsisteme). Produkcijski sistem je tisti, ki
je materialna osnova za proizvodnjo ali delovanje, informacijski sistem pa
omogoči, da organizacija res deluje ali proizvaja. Vsaka delujoče: organizacija
torej mora vsebovati tudi delujoč informacijski sistem ali pa je preprosto ne
bi bilo. Tam, kjer »vzpostavljajo«, »razvijajo«, »gradijo« in drugače
izdelujejo svoj informacijski sistem, nemara preprosto še niso opazili, da
njihov informacijski sistem obstaja.
Dragi izraz, ki je bil na tem posvetovanju zelo priljubljen
in v splošni uporabi, je bil izraz baza podatkov. Zanj je očitno, da se je iz
informatike preselil v druge stroke in se v njih trdno ukoreninil. Težko bi
dejal, da sem razumel, na kaj seje v splošnem z bazo podatkov mislilo, vendar
tako, kakor jo pojmujemo v informatiki največkrat ne. Pogosto izražena ideja je
bila, da bi se, če bi imeli »dobro«, popolno« ipd. bazo podatkov pravilno
odločali. To razmišljanje je v osnovi sicer pravilno, ne upošteva pa nivoja
(hierarhijo) odločanja. Čim višji je namreč nivo odločanja, tem manj podatkov
je potrebnih za (pravilne) odločitve in tem manj podatkov pride iz sistema, v
katerem se odloča, tem več pa iz okolice. Nazoren dokaz za to trditev je
gradnja rafinerije pri nas po tem, ko je okolica energetsko krizo že
prebolevala: na osnovi podatkov znotraj sistema se je dalo najbrž sklepati, da
je taka odločitev pravilna, pogled zunaj meja sistema pa bi verjetno pokazal
nasprotno.
Posebna pozornost je bila posvečena standardizaciji v
informatiki. Že prej je bilo večkrat ugotovljeno (in obžalovano), da na tem
področju za razvitimi tako zelo zaostajamo, kar je na prvi pogled nerazumljivo,
saj je videti, kot da se ne bi zavedali ekonomskega pomena standardizacijo.
Tega se sicer zavedamo, vendar na področjih, kjer ima standardizacija tradicijo
in kjer brez standardov preprosto ne gre več. Kaj pa v informatiki? Tu
tradicije še ni in ekonomske koristi (merljive v dinarjih) so premajhno, da bi
bile v razmerah visoke inflacije opazne ali celo prevladujoče. standardi v
informatiki me spominjajo na resničen primer, ko je bil neki delovni organizaciji
ponujen program za optimiranje nekega njenega proizvoda. Ocenjeno je bilo, da
je s pomočjo optimizacije mogoče prihraniti do 3 % pri stroških proizvodnje. Po
desetdnevnem premisleku je delovna organizacija nakup programa zavrnila z
zanimivo obrazložitvijo. Povedali so, da so skupaj z drugimi proizvajalci iz
svoje panoge dosegli pri zvezni administraciji (ki je tedaj imela to
pristojnost) 75 odstotno podražitev izdelka, katerega proizvodnjo naj bi
optimizirali. Nakup progama, ki bi jim omogočil za red velikosti manjšo korist,
bi bil v takih okoliščinah golo zapravljanje. Standardi torej še naprej
ostanejo ekonomska kategorija tudi v informatiki, vendar se spričo razmer ne
smemo čuditi, če ne bo pretirane vneme za to, da bi jih razvijali in uveljavljali.
Naj se za konec dotaknem še organizacije posvetovanja.
Prirejeno je bilo nekako »forumsko«. Avtorji, ki so svoje prispevke sicer
objavili v zborniku referatov, so le-te na kratko predstavili, v nadaljevanju
pa so udeleženci posvetovanja kako njihovo misel ali pa vprašanje za razpravo,
ki so bila posredovana posebej, uporabili kot iztočnico za svojo diskusijo.
Posledica take tehnike je bila, da smo vsi poslušali vse diskutante. Ker
interesi niso tako univerzalni, bi se mi zdelo primerneje, da bi referenti
svoje prispevke predstavili bolj temeljito in z uporabo vizualnih pripomočkov
(npr. grafoskopa). Poleg tega bi organizatorji lahko priredili več okroglih
miz, ki bi potekale istočasno. S tem bi dosegli, da bi se udeleženci bolj
posvetili temam, ki jih predvsem zanimajo. Okrogla miza bi s tem postala res
to, kar naj bi bila, namreč izmenjava mnenj, s čimer bi pridobili tako
udeleženci kot tudi prireditelj.
Če bi posvetovanje organizirali na tak način, bi to
zahtevalo nekaj več organizacijskega napora, vendar verjamem, da bi bilo vredno
poizkusiti, saj bi bilo srečanje bolje izkoriščeno, kar je v vzajemnem interesu
vseh sodelujočih.
Ni komentarjev:
Objavite komentar